About this blog (このブログのこと)

My photo
After living in the United States for 15 years, I came back to my hometown Matsue, a small city in the western part of Japan, in November 2014. I imposed a simple rule on myself. Use only American saltwater lures for at least one year and report what they catch...... When a year had passed since then, I decided not to lift this ridiculous restriction. I am still using only American lures.(2014年11月、15年間のアメリカ生活を終え、島根県松江市に帰郷した私は、自分自身に一つのルールを課しました。少なくとも1年間、アメリカのソルトルアーだけを使い、釣果を報告すること......。そして1年が経過した時、私は、この馬鹿馬鹿しい制約を解除しないことに決めました。今もまだ、アメリカのルアーだけを使っているのです。)

Sep 21, 2015

(No. 84) No Fish but Swim on Shodo Island (小豆島にて釣果なしも海水浴)




I am now on Shodo Island in the Seto Inland Sea of Japan. Invited to attend an academic conference of humane studies as an up-and-coming scholar, I discuss the future of capitalism with fellow eminent scholars. It is no exaggeration to say that the future of Japan’s economy depends on us…… OK. Actually it is outrageous exaggeration. The truth is that old university classmates get together after one-year interval and discuss a book just for fun. The selected book happens to be about the future of capitalism.
(今私は、瀬戸内海の小豆島にいます。新進気鋭の学者として、人文科学系の学術会議に招待された私は、資本主義の将来について、高名な同僚の学者たちと討議しているのです。日本の経済の先行きは私たちの肩にかかっていると言っても過言ではありません……。というのは、実はとんでもない過言です。本当は、大学時代の同級生が1年ぶりに集まり、単に楽しみのため、一冊の本について議論しているのでした。選ばれた本がたまたま、資本主義の将来に関するものなのです。)
I came to this island all the way from Matsue by car. It took me more than 5 hours. I cannot miss such a rare opportunity that I carried a set of fishing tackle with me to cast several American lures. I am too busy on the island to do serious fishing. In addition, one of my old classmates got interested in fishing and I had to let him use my tackle, but I managed to fish by myself for one hour or so. No fish was caught, but casting lures and then swimming at such a gorgeous place felt good.
(私は松江からはるばる、車に乗ってこの島にやってきました。5時間以上かかりました。こんな機会をみすみす逃すことはできません。ですから私は釣り道具一式を持ち込み、アメリカのルアーをいくつか投げてみることにしたのです。島ではいろいろやることがあり、真剣に釣りに取り組むことはできていません。しかも、同級生の一人が釣りに興味を示したので、私は彼に自分の道具を使ってもらったりもしました。とはいえ、一時間かそこらは、私も釣りをすることができました。魚は何も釣れませんでしたが、これほど美しい場所でルアーを投げ、その後、ちょっと泳いだ気分は最高でした。)

No comments:

Post a Comment