About this blog (このブログのこと)

My photo
After living in the United States for 15 years, I came back to my hometown Matsue, a small city in the western part of Japan, in November 2014. I imposed a simple rule on myself. Use only American saltwater lures for at least one year and report what they catch...... When a year had passed since then, I decided not to lift this ridiculous restriction. I am still using only American lures.(2014年11月、15年間のアメリカ生活を終え、島根県松江市に帰郷した私は、自分自身に一つのルールを課しました。少なくとも1年間、アメリカのソルトルアーだけを使い、釣果を報告すること......。そして1年が経過した時、私は、この馬鹿馬鹿しい制約を解除しないことに決めました。今もまだ、アメリカのルアーだけを使っているのです。)

Dec 29, 2015

(No. 118) Japanese Spanish Mackerel at Nanbo in Etomo Harbor (恵曇港の南防にてサゴシ)






As I mentioned in my earlier post today, this afternoon I went back to Nanbo, a breakwater in Etomo Harbor. A pair of lure fishermen already occupied the tip of it when I arrived at the spot about 4 p.m. I told them that there would be a good chance for them to catch Japanese sea bass or Japanese Spanish mackerels. Shortly afterward one of them caught a fluke. He told me that it was the first time that he had caught the fish. 
(今日の前回の投稿で触れた通り、午後に私は、恵曇港の防波堤の一つ、南防に戻りました。私が到着した午後4時には、すでに2人組みのルアー釣り師が南防の先端で釣りをしていました。私は彼らに、スズキかサワラが釣れる可能性があると伝えました。そしてすぐに、そのうちのお一人がヒラメを釣りました。ヒラメを釣ったのは始めてだと彼は私に言いました。)
He didn’t know very well how to treat the fish properly. So I did the procedure called Chinuki in Japanese for him. I cut the gill of the fish to let blood out from it. Then, only in a short period just before sunset, boils appeared right in front of us. I caught two young Japanese Spanish mackerels with an Acme Kastmaster XL. The fish spat out small baitfish. The pair also caught some of the fish. I was busy not only catching the fish for myself but also doing Chinuki for them. They seemed kind of beginners. I was happy to help them to have fun. Lastly, I would like to thank the guy who had informed me of the tip about the baitfish.
(その方は、ヒラメの正しい処理の仕方を御存知ありませんでした。ですので私は、日本語で「血抜き」という処理をしてあげました。魚のエラを切断して、血を抜くのです。その後、日没直前の短い間に、目の前でナブラが立ちました。私は、アクメ・キャストマスターXLで2匹のサゴシ(若いサワラ)を釣りました。サゴシは小さなベイトフィッシュ(大きな魚の餌となる小魚)を吐き出しました。2人組みにも釣果がありました。私は、自分の魚を釣るだけでなく、彼らのために血抜きもしてあげたので、忙しくなりました。彼らはどうも、釣りという趣味を始めて日が浅いようにお見受けしました。彼らが釣りを楽しむお手伝いができて嬉しかったです。そして最後になりましたが、ベイトフィッシュについて情報を下さった方、ありがとうございました。)

No comments:

Post a Comment